Kauniita vanhoja siltoja reissujen varrelta

Kauniita siltoja sieltä ja täältä
löytyä voi reissujen päältä
Kivaa ja kaunista
jopa nautinnollista
Iloa silmälle
rakennustaiteen ystävälle
Oli se tehty kivestä tai puusta
Ihastus kuuluu suusta.

Suomessa, tuhansien järvien maassa on paljon paikkoja, joita on täytynyt ylittää tai yhdistää silloilla. Liikkumisen lisääntyessä vesistöjen ylityskohtiin täytyi rakentaa siltoja. Varhaisimmat sillat olivat puisia, tukiansas- ja palkkirakenteisia. Tukirakenteet olivat pukkeja ja hirsiarkkuja, jotka suojattiin tervalla. 
Osittain kivisiä rakennettiin jo 1500-luvulla, mutta täysin kivisiä siltoja aloitettiin rakentamaan 1700-luvun lopulla, mutta eniten niitä rakennettiin 1800-luvun lopulla. Teitä suoristettiin ja levennettiin, liikenteen lisääntyessä, autojen painojen kohotessa ne vähitellen ne korvattiin betonisilla silloilla 1900-luvulla. Onneksemme vielä on jäänyt jäljelle vanhoja hienoja siltoja silmiemme iloksi. Tässä muutamia kauniita siltoja, mitä olemme käyneet kuvaamassa tai muuten ovet vaatineet pysähtymään tulessaan matkan varrelle.
Esitellyistä silloista Muntin silta, Halikon vanha silta ja Tönnön silta on merkitty museosilloiksi. Museosilta on silta, joka on suojeltu rakennussuojalain perusteella. Valintaperusteita museosillalle on valtakunnallinen historiallinen ja kulttuurihistoriallinen merkitys. Ennallaan säilyttämisen edellytykset sekä alkuperäisyys.

Muntin silta Taivassalo on yksiaukkoinen kiviholvisilta jonka valmistumisvuosi on 1850. Se on yhdistänyt saaressa sijainneen Koiviston saaren sekä mantereen puolella olleen Taivassalon. Ennen kivisiltaa paikalla oli ollut 1700-luvun lopulla rakennettu puusilta. Silta on pieni ja aikoinaan sen ylittämä Muntinsalmi on kuroutunut pieneksi puroksi. Museosillaksi se hyväksyttiin 1982 ja se on yksi Saariston Rengastien nähtävyys. Se sijaitsee Kustavitien eli seututie 192 varrella. Paikalle on hyvät opasteet ja parkkipaikka. Silta ei ole liikenteen käytössä.
Pituutta sillalla on 23,6 m ja leveyttä 4,2 metriä.

Yksityisalue on sillan toisessa päässä, mutta ihana ruohomatto on vallannut sillan kannen.

Panelian kivisilta Panelia Eura, joka on rakennettu vuonna 1832 Eurajoen ylle Paneliankosken yli. Silta on kaksiholvinen ja toimii nykyään kevyenliikenteen väylänä. Uusi silta rakentui vuoden 1991 paikkeilla, jolloin vanha silta poistui autojen käytöstä.

Viehättävän näköiseksi on silta saatu istuttamalla kukkasia kaiteiden pilareihin.

Malmgårdin myllyn silta Pernaja Loviisa kulkee yli Sladaforsen joen yli. Tästä en löytänyt rakennusajankohtaa enkä muutakaan tietoa, mutta hieno neliaukkoinen holvisilta hienolla paikalla.

Malmgårdin silta.

Malmgårdin linnan silta. Pernaja, Loviisa. Alueella kulkevan tien alla huomattiin kivinen silta. Yksityisomistus, joten tietoja ei löytynyt.

Porvoo, Peippola, Cammelbackan puisto. Siellä näimme tämmöisen sillan, mistä en löytänyt mitään tietoa. mutta silti kiva ja täyttää kaikki kivisillan kriteetit. 

Cammelbackan kivisilta.

Kivinen kaarisilta Forssa, joka ylittää Loimijoen uuden sillan vieressä.

Loimijoen ylittävä kauniin tunnelmallinen kaarisilta.

Rauma, Raumanjoen ylittävä kivisilta on rakennettu 1920- luvulla. Kivan näköinen pieni kivisilta kaupungin puistikossa.

Raumajoki.

Halikon komea museosilta, Halikko Salo on rakennettu 1865-1866 ja on ollut osa Suurta Rantatietä eli Turku-Viipuri välistä liikennettä. Se on ollut yksi suurimpia Rantien silloista. Silta ei ole kivisilta kuin  osittain. Se on puinen tuki- ja ponsiansassilta, joka vastaa kivisillan holvausta. Museosillaksi se on kunnostettu 1983-1984. Nykyään se toimii kevyeenliikenteenväylänä. 

Uusi silta näkyy yläpuolella.

Janakkalan Räikälän kivisilta sijaitsee Laurinlähteen luona ja ylittää Räikälänjoen. Yksiaukkoinen kivisilta on rakennettu rakennusmestari Kalle Oilan johdolla vuonna 1904. Silta on edelleen maantieliikenteen käytössä.

Janakkalan kivisilta.

Linjendalin kivisilta, Linjendal. Tässä on minusta hieno ja kaunis kokonaisuus nykypäivään ajateltuna. Vanha 100-vuotias silta oli niin huonokuntoinen, että se piti uusia. Tämä uusi betonisilta on verhoiltu vanhan sillan kivillä. Uusi silta valmistui vuonna 2010 ja on aivan upean näköinen. Marraskuun auringonvalo punertaa sillan, joten luonnossa silta on vanhojen kivien värinen ja näköinen. Kvarnforsen kulkee sillan alla.

Liljendal.

Ruskonjoen silta Rusko. Ruskon kirkon alapuolella oleva vanha kivisilta. Raisionjoen yläjuoksulla kulkee Ruskonjoki ja Vahdonjoki.

Vanha kivisilta Ruskonjoessa.

Kirjakkalan ruukkikylä Salo. Tämä on oikeastaan pato, ei silta, mutta tämä vaikutti niin komealle rakenteelle, että täytyi tästä kuva tänne laittaa. Tie kulkeen kuitenkin tuon muurin yläpuolella ja vesi virtaa padon läpi.

Kirjakkala.

Kuhakosken silta, Nurmijärvi. Kallioon hakatun uoman päälle tehty kivinen silta.

Kuhakoski on hieno koskialue.

Myllykosken vanha silta Nurmijärvi. Tämä todella kaunis kirvesmiesten käsityön näyte ansaitsee tulla esitellyksi. Silta on valmistunut vuonna 1966. Suunnittelija oli diplomi-insinööri Eino Kokkonen. Se on neliaukkoinen tukiansassilta. Jännemitta kahdessa ensimmäisessä aukossa on 6 m ja reuna-aukoissa 7,5 m. Kokonaispituus on 50,8 m ja leveys 6m. Ikäisekseen se poikkeaa tyyliltään, koska tämän tyyppiset sillat olivat 1800-luvun tyypillisiä siltoja. Museosillaksi se otettiin vuonna 1982 ja poistettiin luetteloista 2012 valmistusajalleen epätyypillisen rakenteen vuoksi.

Tämä on huikaisen kaunis huikaisevan kauniissa Myllykosken ympäristössä.

Tönnön silta Orimattila edustaa alkavaa aikakautta betonisiltojen maailmassa. Se on rakennettu 1911 ja Suomen vanhin teräsbetonisilta. Sillan suunnitteli sillanrakennusprofessori Jalmar Castrén. Pituutta sillalla on 37 m, leveyttä 6,5 ja vapaa aukko sillan alla 22,5 metriä. Silta poistui käytöstä uuden sillan valmistuttua vuonna 1971 ja jäi kevyen liikenteen käyttöön. Siitä tuli museosilta vuonna 1982.
Erikoisinta on, että sillalla ja sillan läheisyydessä pidetään Tönnön siltajuhlat vuosittain. Sillalla tapahtuu köydenvetokilpailu. Hieno idea ja tapahtuma kuulostaa mukavalle.

Sillan päällinen on kivetty.

Trollshovda kivisilta Raasepori on vanhassa ruukkikylässä. Tien ali menevä puro laskee Trollshovdavikeniin. Sillasta ei ole tietoja, mutta oletettavasti ajoittuu siihen aikaan, kun Trollshovdan ruukki oli toiminnassa vuosien 1840-1915 välisenä aikana.

Tässä pieni kattaus vanhoista silloista missä olemme liikkuneet. Siltoja on paljon ja uudempiakin kauniita. Mutta halusin tuoda esiin vanhoja kivisiltoja tai muuten erikoisempia kuten muutama museosilta. Teksteistä löytyy linkkejä muutamiin kohteisiin, mistä on kirjoitettu erillinen blogiteksti.

Kuvat ©Reiskat ja Reppu. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jätä kommentti